Helt otroligt vad vacker båten Costa Concordia är på insidan. Så lyxig så jag har nog aldrig sett något liknande, trodde inte ens det existerade. Helt sanslöst och så stort och så gigantiskt vackert! Det är ofattbart! Dom här bilderna är bara lite av inredningen och rummen på båten, det finns mycket mera. Båt är väl synd att säga, det är en lyxkryssare och jag tror nog inte den fattigaste har råd att åka. Men för min del nöjer jag mig med att kolla på bilder. Har ju inte pengarna, men jag hade inte åkt i alla fall. Jag mår bra av att titta på det vackra!
Men vad sjutton hjälpte all den här lyxen och storheten och att man kanske betalat över 150.000:- för resan. Inte hjälpte det när den ansvarige kaptenen satt i baren och jagade fruntimmer. Han kanske hade tagit sig ett par groggar. Med andra ord så var han väl full!
Vad hjälper det då att man sitter på ett sådant här flytande lyxhotell. Inte ett skit! För gör inte folk det dom ska göra, det dom åtagit sig och har lön för, då går det åt helvete. Och oftast åker dom med själva på slutet. Tänk att ha ansvar för 4000 människor, ansvar för detta skepp som måste kosta hur mycket som helst.
Vad säger man om en sådan här kapten. Hur fick han ratten och rättigheten att styra allt detta? Inte nog med det! Den som bar ansvaret och säkerheten ombord var den första som lämnade det sjunkande skeppet, även skeppsläkaren var en bland dom första som lämnade skeppet. Jag har något i huvudet om skeppsråttor, men kommer inte ihåg vad jag sätta ihop det med. Håller väl på att bli senil, glömmer så jäkla mycket nu för tiden. Lika bra kanske! Fast ändå! Det är jäkligt sorgligt när sådant här händer.
Jag kom precis att tänka på den senaste tavla jag målat "det sjunkande skeppet". Så den har jag inte glömt i alla fall. Jag höll på att glömma att tavlan också har namnet "
Ett stort livsverk - en stor tavla! Djävulens snara!"
Vad vet jag! Kanske kan jag lägga med Farbror Blås också - tavlan som hör ihop med den här och med två andra. Sammanlagt fyra tavlor. Varje tavla mäter 122x122cm. Alla ligger under samma tema "Äventyret". Jag tar med Farbror Blås också. Han är liten mot allt det stora bakom sig, ser ut lite som om han smiter ut bakvägen, han ser inte heller riktigt nykter ut! Om man tittar närmare på tavlan så kan man nog se att han kollat lite för mycket på vackra lättklädda kvinnor. Han kanske istället borde ha kollat efter var de stora stenarna låg! Han är liten den här gubben så du får förstora upp bilden för att se han!
Aftonbladets Ingalill Mosander, hennes man Jan Mosander, och hundratals andra resenärer satt i en salong på lyxkryssaren Costa Concordia och tittade på en trolleriföreställning i går kväll. Lyxkryssaren gick på grund och fick slagsida utanför Italien Över 4 000 evakueras.
Kaptenen spendera större delen av kvällen drickandes i baren med en vacker kvinna vid sin arm.
Och här det som man inte tror ska hända, inte borde få hända!
Tiden för solskenshistorier börjar rinna ut.
Lyxkryssaren riskerar nu att sjunka ned helt under vatten.
Vid tolvtiden på måndagen började skeppet att röra på sig – och allt räddningsarbete avbröts med omedelbar verkan.
Och till råga på allt så kan miljön bli drabbad?
- Jävla skit! Nu igen!
Costa Concordia är en "tidsinställd bomb" för miljön,
varnar
Italiens miljöminister Corrado Clini. Omedelbara åtgärder krävs för att
undvika en katastrof.– Fartyget har fulla bränsletankar. Det är en
tung diesel som skulle kunna sjunka till sjöbotten. Det skulle vara en
katastrof, sade Corrado Clini enligt AFP.
I värsta fall skulle bränslet kunna läcka ut i havet och förorena kusten, vilket skulle få konsekvenser för både fågelliv och marint liv.
Hur säkra är egentligen kryssningsfartygen? -Dom är nog säkra, det är nog värre med dom som ska styra skeppen!
En olycka kan ske, människor kan begå fel, men kaptenens feghet och egoism är det som nu får hela Italien att rasa mot capitano Schettino.
Det som upprör är ändå inte det misstag som fick båten att köra rakt in klippområdet Le Scole.
Det är kaptenens beteende efteråt.
En man som nu blir kallad inkapabel –
men framför allt feg, ryggradslös och helt utan ära.
En kapten så långt man kan komma ifrån den gamla hederskoden att denne alltid lämnar båten sist och hellre går till botten än sviker sin besättning och sina passagerare.
En kapten som anklagas för att suttit i baren och groggat och flirtat, som ljugit och försökt dölja vad som hänt före och efter haveriet.
Andra människor får nu försöka rädda nöd satta människor med risk för sina egna liv - Så länge som det är så, finns fortfarande en strimma av hopp. Men ska dom verkligen behöva göra det? Riskera sina egna liv på grund av att de rika vill leva flott, resa flott utan att ta den minsta hänsyn till de stora miljöförstöringarna. Och så ska vi ju inte glömma den ansvarslösa kaptenen. Men allt har en mening av det som händer, så det har säkert det här med!
Äras den som äras bör! Så heter det väl? All heder och respekt för dessa modiga och medkännande människor.
Jag har plockat lite från aftonbladet och expressen av det som kommit upp nyligen.
När vi träffas har han precis gått i land. Tillsammans med sina kollegor från Florens.
Räddningsdykaren Andrea Cencetti om arbetet vid Costa Concordia.
När larmet kom strax efter klockan 21.30 på fredagskvällen kastade sig Andrea Cencetti och kollegorna iväg. De var på plats vid vraket redan första kvällen.
– Det är naturligtvis säkerhet först som gäller. Vi är 20 personer som dyker dygnet runt och vi måste överleva, men det är självklart att man vill ut.
– Det är svårt. Hjärtat säger att de kanske är vid liv där ute. Hjärnan säger något annat. Men det viktiga nu är bara att hitta dem, levande eller döda. Det är lika viktigt att de döda kropparna bemöts med den respekten.
Grottdykare har kallats in för att leta efter överlevande, och uppgiften är extremt komplicerad. Sikten är dålig, det är lätt att simma vilse inne i fartyget eftersom gravitationen inte känns lika tydligt under vatten, och eftersom båten ligger på sidan är referenspunkter som tak och golv svårare att få grepp om. Dessutom flyter bord, stolar och andra saker omkring i fartyget, uppger BBC.
Luciano Roncalli vid det italienska brandväsendet menar att räddningsarbetet är extremt farligt.
– Det är kallt, så klart. Det är mörkt på dagen och natten… Det är mycket mycket farligt.
I år är det 100 år sedan Titanic kolliderade med ett isberg och sjönk.
Titanic ägdes av White Star Line.
Och musik måste jag ju alltid ha!
Video ..Det är magiskt.. * IT'S MAGIC*
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar