Lusten finns inte, och jag förstår inte varför? Kanske beror det på att jag saknar min kompis ciggen? Det är över 80 dagar nu sedan vi skildes åt! Hur kan man sakna en falsk vän egentligen? En vän som bara vill skada en? En riktigt falsk figur det här?
Jag vet inte! Men på något sätt känns det som om jag tappat bort mig själv. Vem är jag? Det är kanske dags att ta reda på det nu.
Buddhismen - Innehållet handlar om att vara god.
I denna värld bör ingen skada en annan genom lögn, dubbelspel, hårt tal eller fåfängt tal. Om man inte begår dessa överträdelser, då skördar man fem goda frukter. Vilka fem?
1. Man blir alltid trodd på sitt ord.
2. Man blir älskad av andra.
3. Ens andedräkt blir väldoftande.
4. Man återföds i himlen och aktas av alla.
5. När man åter föds som människa, då kommer man väl överens med andra, och andra får inte lust att bemöta en med hårda ord.
Dubbelspel är att tala med kluven tunga. När vi ägnar oss åt sådant säger vi ett till den ene och ett annat till den andre. Om vår avsikt med detta är att skapa tvedräkt eller förvirring, då har vi gjort oss skyldiga till en allvarlig överträdelse. En vanlig form av dubbelspel är smicker. Smickraren har alltid baktankar. Smicker är en form av bedrägeri i avsikt att få någon att göra något eller ge något, som han annars inte skulle göra eller ge. Varje gång vi ger någon ett falskt leende, eller talar för att skapa falska känslor, så kränker vi sanningen. Sådant skadar den naturliga tillit som borde råda människor emellan.
Dubbelspel skapar tvedräkt i våra små grupper och bidrar till världens allmänna tvedräkt. Den som handlar så är övervägande negativ. Han tycker själv att han är klok, men i själva verket förstår han inte de fulla konsekvenserna av det han gör. Dubbelspel är särskilt skadligt om dubbelspelarna är utövande buddhister.
Det vanligaste är dock att den karakteriseras av visdom och medkänsla. När insikten når sin fulländning sägs man vara upplyst, precis som Buddha.
Det väsentliga på denna väg, det som buddhister alltmer engagerar sig i, kan sammanfattas i av vad som kallas de tre juvelerna.
Dessa är: Buddha, den upplyste läraren och samtidigt upplysningen som ideal och mål, som alla kan uppnå, Dharma, läran och den väg som leder mot upplysningen, samt Sangha, den andliga gemenskap mellan dem som följer vägen. Om det hade funnits en buddhistisk trosbekännelse, skulle dessa tre figurera i centrum.
Mahayanatext om vishetens fulländning
Diamantsutran är en av de viktigaste av mahayanatexterna.
Den ska liksom andra sutror ha tillkommit genom upplevelser i meditativt tillstånd.
Diamantsutran är en nedkortad version av en del av ett gigantiskt verk som delades upp i flera.
Här lovordas visheten, även om tomheten står i centrum. Endast genom vishet når en bodhisattva det högsta målet, nirvana.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar