Lusten finns inte, och jag förstår inte varför? Kanske beror det på att jag saknar min kompis ciggen? Det är över 80 dagar nu sedan vi skildes åt! Hur kan man sakna en falsk vän egentligen? En vän som bara vill skada en? En riktigt falsk figur det här?
Jag vet inte! Men på något sätt känns det som om jag tappat bort mig själv. Vem är jag? Det är kanske dags att ta reda på det nu.
Buddhismen - Innehållet handlar om att vara god.
Behärskning av talet.
"Vakta dig mot ordets fyra överträdelser, tala ofta uppmuntrande, erkänn ärligt dina egna misstag, och på så vis når du fram till den högsta stämman."
Ett enda ord kan rädda ett land eller lägga det i ruiner. Ord är mycket mäktiga.
Vi kan vålla andra stor skada med våra ord, men med dem kan vi också hjälpa dem.
( Sutran om fyra sätt att skada sig själv ) säger:
Betrakta, i sanningens ljus, hur denna värld far runt; lägg märke till att det alltid beror på gräl om det som inte är viktigt. Olyckor kommer ur munnen, ger upphov till tusen felaktiga handlingar och myriader överträdelser som binder oss med fasta band vid detta världsallt.
Visa utövare är försiktiga med vad de säger, och de tar Buddha på största allvar när han uppmanar oss att helt undvika ordets fyra överträdelser: lögn, dubbelspel, hårt tal och fåfängt tal. Ur dessa fyra kommer inget gott.
( Sutran om skillnaden mellan upphovet gott och ont )I denna värld bör ingen skada en annan genom lögn, dubbelspel, hårt tal eller fåfängt tal. Om man inte begår dessa överträdelser, då skördar man fem goda frukter. Vilka fem?
1. Man blir alltid trodd på sitt ord.
2. Man blir älskad av andra.
3. Ens andedräkt blir väldoftande.
4. Man återföds i himlen och aktas av alla.
5. När man åter föds som människa, då kommer man väl överens med andra, och andra får inte lust att bemöta en med hårda ord.
Lögn
Att ljuga är särskilt klandervärt, eftersom det är ett avsiktligt försök att öka verklighetsförfalskningen. De flesta människor är redan helt vilse i sina självbedrägerier; att avsiktligt förvärra problemet är att vända sig bort från bodhisattvavägen och från den oändliga medkänsla som inspirerar den. Att ljuga är mycket skadligt, ty det fördärvar förtroendet och det får ärliga människor att tvivla på sina egna aningar. Buddha kallade lögnen för en av de tio onda handlingarna.
Dubbelspel är att tala med kluven tunga. När vi ägnar oss åt sådant säger vi ett till den ene och ett annat till den andre. Om vår avsikt med detta är att skapa tvedräkt eller förvirring, då har vi gjort oss skyldiga till en allvarlig överträdelse. En vanlig form av dubbelspel är smicker. Smickraren har alltid baktankar. Smicker är en form av bedrägeri i avsikt att få någon att göra något eller ge något, som han annars inte skulle göra eller ge. Varje gång vi ger någon ett falskt leende, eller talar för att skapa falska känslor, så kränker vi sanningen. Sådant skadar den naturliga tillit som borde råda människor emellan.
Dubbelspel skapar tvedräkt i våra små grupper och bidrar till världens allmänna tvedräkt. Den som handlar så är övervägande negativ. Han tycker själv att han är klok, men i själva verket förstår han inte de fulla konsekvenserna av det han gör. Dubbelspel är särskilt skadligt om dubbelspelarna är utövande buddhister.
Hårt tal
Hårt tal är inte alltid samma sak som högljutt tal. Hårt tal är tal som skadar någon annan. Ibland kan detta ske med det mjukaste hån. Ibland kanske grova ord inte alls är hårda. Med hårt tal menas onda ord i avsikt att vålla någon annan lidande.
Människor föds med yxor i munnen, och de hugger sig själva med sitt eget hårda tal. De klandrar dem som borde prisas och prisar dem som borde klandras. Frukten av deras handlingar kommer tillbaka till dem, och de vinner ingen lycka.
Fåfängt tal
I fåfängt tal ingår dessa kategorier; osant tal, sant tal i orätt tid, sant tal som leder till någons lidande, sant tal som inte har någon början eller något slut, sant tal som framförs förvirrat eller på oskäligt sätt.
Det vanligaste är dock att den karakteriseras av visdom och medkänsla. När insikten når sin fulländning sägs man vara upplyst, precis som Buddha.
Det väsentliga på denna väg, det som buddhister alltmer engagerar sig i, kan sammanfattas i av vad som kallas de tre juvelerna.
Dessa är: Buddha, den upplyste läraren och samtidigt upplysningen som ideal och mål, som alla kan uppnå, Dharma, läran och den väg som leder mot upplysningen, samt Sangha, den andliga gemenskap mellan dem som följer vägen. Om det hade funnits en buddhistisk trosbekännelse, skulle dessa tre figurera i centrum.
Mahayanatext om vishetens fulländning
Diamantsutran är en av de viktigaste av mahayanatexterna.
Den ska liksom andra sutror ha tillkommit genom upplevelser i meditativt tillstånd.
Diamantsutran är en nedkortad version av en del av ett gigantiskt verk som delades upp i flera.
Här lovordas visheten, även om tomheten står i centrum. Endast genom vishet når en bodhisattva det högsta målet, nirvana.
Video - Jerry Lee Lewis - Chantilly Lace
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar