Publicerad: 2006-12-05 16:03
Jag har aldrig hört och varit med om något liknande. Trodde jag var fullärd i hur illa myndigheter och större företag kunde bära sig åt. Idag har det gått 3 veckor sedan Fonus jurist lovade ett arvsskifte snabbt till dessa personer. Tror ni att nått hänt? Inget mer har hänt. Fonus svarar inte på mail, de skiter i det! Men hur i hela friden är de funtade? De agerar egenmäktigt med andras saker, saker som inte är deras. Jag är mållös! Fler med mig har sagt att det här kunde de aldrig tro. Vad jag förstått så kommer Fonus att anmälas idag, så har jag hört. Tror en polisanmälan också kommer att göras. En advokat har anlitats också. Fast jag undrar ju i mitt stilla sinne om det ska det gå till så här för att få sin lagliga och självklara rätt?
Uthängd borde den här begravningsbyrån bli i någon tidning. Någon borde syna dem i sömmarna!
6/12-06
En kontakt har nu tagits med KO "konsumentvägledningen" . Efter det de sett på de inskickade handlingarna till dem så tyckte de mycket såg underligt ut och då speciellt tömningen av förråden. Rekommendationen från KO blev att göra en anmälan till "ARN" allmänna reklamationsnämnden och begravningsbyråernas egna förbund "Sveriges begravningsbyråers förbund " Om inte detta fungerar så får man ta kontakt med en advokat. Det var den rådgivningen som gavs.
Har kollat lite på " Sveriges begravningsbyråers förbund "
Fonus är inte anslutna till dem utan Fonus är ett kooperativ.
Det här gick iallafall att läsa där om FONUS. Kan kanske vara bra att känna till.
Begravningsbyråer som drivs av Fonus under privat namn:
Arvika - Carlssons Begravningsbyrå
Brunflo - Brunkullans Begravningsbyrå
Bräcke - Bräcke Begravningsbyrå
Dalby - Durandhs Begravningsbyrå
Danderyd- Danderyds Begravningsbyrå
Gävle - Märtha Forsbergs Begravningsbyrå
Göteborg - Oscar Fredrik & Wahls
Hedemora - Sundéns Begravningsbyrå
Härnösand - Wikmans Begravningsbyrå
Kalix - Öhmans Begravningsbyrå
Leksand - Aspmans Begravningsbyrå
Lund - Johanssons Begravningsbyrå
Stockholm - Pietét Begravningsbyrå
Stockholm - Waerners Begravningsbyrå
Strömsund - Strömsunds Begravningsbyrå
Svenstavik - Brunkullans Begravningsbyrå
Vännäs - Branths Blommor & Begravningsbyrå
Östersund - Brunkullans Begravningsbyrå
*****************************************************'
Normer för boutredare Om bl.a debitering och intresse.
Debitering
Det arvode boutredaren debiterar skall vara skäligt. Prisinformation där grunderna för prissättningen framgår skall lämnas i samband med uppdraget.
Dödsboets intressen
En boutredare skall i enlighet med lag och god boutredningssed efter bästa förmåga tillvarata dödsboets och dess delägares intressen.
Boutredarens uppträdande
En boutredares uppträdande skall vara sakligt och korrekt. Boutredaren skall därvid:
inte utan laglig skyldighet yppa något som erfarits p g a uppdraget och avser dödsboet eller dess delägare,
tillse att uppdragsgivarens skrivelser besvaras och även i övrigt hålla dödsboet informerat om ärendet,
för dödsboet klargöra uppdragets omfattning,
informera dödsboet om omständighet som kan föranleda tvivel på boutredarens förmåga att agera sakligt och korrekt,
inte medverka i andra ekonomiska transaktioner med dödsboet eller dess delägare än sådana som är en följd av uppdragsförhållandet och
utföra uppdrag omsorgsfullt och utan tidsutdräkt.
Slutredovisning
När ett uppdrag har slutförts eller av annat skäl upphört skall slutredovisning utan dröjsmål avges till dödsboet. I samband härmed skall dödsboet tillhöriga handlingar återlämnas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar